Osoby zajmujące się adopcjami psów czy kotów wiedzą jak trudne i czasochłonne jest znalezienie zwierzakowi dobrego domu, zwłaszcza jeśli nie odznacza się on oryginalną urodą, rudą puszystą sierścią czy podobizną do konkretnej rasy. Co możemy zrobić, aby zwiększyć szanse adopcji naszego tymczasowego podopiecznego?

Podstawowe pojęcia

Zasięg zdjęcia – to ile osób zobaczy zdjęcie z ogłoszeniem adopcyjnym zależy od zasięgu, który zależy od Ciebie. Generując większy zasięg sprawiasz, że post trafi do większej ilości osób, a także zostanie udostępniony więcej razy. Fotografia zwierzęcia, która będzie cieszyła się zainteresowaniem daje pupilowi dużą szansę na to, że ktoś z „tłumu” „wyłapie go” jako swojego nowego towarzysza życia.

Udostępnianie zdjęcia – osoby, które nie będą mogły zaadoptować zwierzaka, a poczują do niego sympatie poprzez jego urocze zaprezentowanie „podadzą zdjęcie dalej” udostępniając je. To bardzo ważny punkt, który jest kluczem do organicznego zwiększenia zasięgu. Jeśli nasze grono znajomych, potencjalnych odbiorców zdjęcia, nie zainteresuje się zwierzakiem – jest szansa, że zrobią to znajomi osoby, która postanowiła udostępnić post.

Zdjęcie – podstawa sukcesu

Szukanie zwierzęciu nowego domu jest najbardziej efektywne, jeśli używamy do tego celu mediów społecznościowych, ze względu na dużą ilość osób do jakiej możemy trafić. Facebook’owe grupy czy po prostu znajomi, którzy zobaczą potrzebującego psa czy kota mają szansę obejrzeć go bez zobowiązań. To na tym etapie tworzy się pierwsze zauroczenia futrzakiem, zwrócenie uwagi na jego urokliwość lub zauważenie, że ma podobne spojrzenie do naszego byłego ulubieńca, który już od nas odszedł. Właśnie z tych powodów zdjęcie powinno jak najbardziej przyciągać uwagę i dać pole do popisu naturalnym reakcją.

Nie tandeta, a jakość

Unikaj zasmarowywania zdjęcia czerwonym dramatycznym tekstem. Oczywiście jaskrawy element, który zwróci uwagę odbiorcy jest jak najbardziej na miejscu (o tym w dalszej części artykułu) , jednak pamiętaj, iż jeśli zdjęcie będzie zbyt nachalne – osoba która go ogląda nie zawiesi na nim oka na dłużej, a więc istnieje duże prawdopodobieństwo, że nawet go nie udostępni. Skreśli to szansę na zwiększenie zasięgu posta.

Zdjęcie musi być dobrej jakości – nieprzyjemne piksele czy ciemność widoczna na zdjęciu bardzo niekorzystnie wpływają na jego odbiór, są częściej pomijane i rzadziej udostępniane. Porządne zdjęcie podkreśli wyjątkowość zwierzaka (nawet jeśli jest to szaro-bury kundelek), doda mu klasy i wyłapie elementy, które mogą urzec w zwierzaku (nietypowy kolor oczu, urzekające spojrzenie, przyjazny wyraz pyszczka).

Jeśli nie masz możliwości wykonania zdjęcia dobrej jakości za pomocą profesjonalnego sprzętu fotograficznego, ani znajomych który mogliby takie zdjęcie zrobić dla Ciebie, ostatecznie możesz użyć smartphona – pamiętaj jednak, że im gorszy aparat tym mniejsze szansę na duży zasięg zdjęcia – zostanie ono pominięte.

Jak wykonać dobre zdjęcie nieprofesjonalnym sprzętem?

  1. Wybierz światło dzienne.
    Pogodne południe to idealny czas na zrobienie zdjęcia adopcyjnego. Światło zwiększy jakość zdjęcia i sprawi, że będzie ono przyjemne w odbiorze.
    Postaraj się ustawić zwierzaka na zewnątrz lub blisko okna. Zwracając uwagę na cienie, które mogą niekorzystnie padać na pyszczek kota lub psa wykonaj przejrzyste zdjęcia starając się zachować jego ostrość.
  2. Ustaw zwierzaka w centrum. Nie rób zdjęcia kanapy, parapetu czy dużego kawałka dywanu. Głowa zwierzęcia powinna znajdować się w samym centrum zdjęcia lub tak, aby po prostu jego ciało znajdowało się na pierwszym planie fotografii i to ono przyciągało uwagę.
  3. Zwierze patrzące na Ciebie z fotografii zdaje się patrzeć Ci w oczy i mówić „Zaadoptuj mnie!” dlatego dobrą opcją jest zaangażowanie zwierzęcia tak, by patrzył w obiektyw.

    Do tego celu dobrze jest trzymać przed obiektywem atrakcyjne przysmaki dla psów lub kotów, które skupią na sobie uwagę zwierzęcia i zatrzymają go przez chwile w bezruchu – patrzącego na wysokość obiektywu. Do tego celu sprawdzą się mięsne, małe przysmaki, które możesz wręczyć zwierzątku zaraz po lub w trakcie sesji.

    Dodatkowym plusem będzie tu tęskniący za smakołykiem wzrok, który na zdjęciu przełoży się lub podkreśli na wzrok tęskniący za domem.

  4. Sprawa zatrzymania w miejscu zwierzęcia, szczególnie młodego może być dużym wyzwaniem, dlatego na czas sesji można posłużyć się klatką kennel dla psa lub kojcem, który da młodziutkiej istocie mniejsze pole do popisu, a nam ułatwi uchwycenie kota/psa bez konieczności biegania za nim po mieszkaniu. Zachowamy w ten sposób również odpowiednie dla nas światło.
  5. Uroczy element – czerwona wstążka na szyi, muszka w kropki, jaskrawa piłka – te elementy dodadzą zdjęciu smaczek, który będzie przyciągał uwagę. Dodatki, które wyróżnia zdjęcie na tle innych są tutaj mile widziane.

Obrabianie zdjęcia – gdy już je mamy

Obrabiając zdjęcie staramy się dodać mu atrakcyjności zachowując przy tym smak i estetyczność fotografii. Wskazane jest, aby zdjęcie o ile jest to konieczne rozjaśnić. Możemy również wyostrzyć delikatnie samego zwierzaka, dodając mgłę na przestrzeń za nim.

Możemy delikatnie podkreślić soczystość kolorów, w tym wyszczególnić rzucający się w oczy element fotografii czy podkreślić kolor oczu zwierzęcia nadając w ten sposób przenikliwości jego spojrzeniu.

Czyste, estetyczne zdjęcie (pamiętajmy, że właśnie takie cieszą się powodzeniem) możemy skwitować podpisem, który przedstawi imię zwierzęcia – w ten sposób dajemy znać odbiorcy, że futrzak jest do adopcji.
Pamiętajmy, że ludzie najpierw patrzą na zdjęcie, a jeśli ono ich zainteresuje – na opis w poście, w którym się znajduje. Wspomnienie imienia psa czy kota, zwłaszcza w zdrobnieniu lub niewinne i krótkie „Szukam domu” zwiększy powodzenie zdjęcia.

Dodatkowa informacja

Jak powinien wyglądać opis zdjęcia? Na początku powinien zachęcić do czytania. Przyjemność w odbiorze tekstu przekieruje odbiorcę do zagłębienia się w tekst.
Na początku głos może przejąć sam zwierzak, umownie mówiący przykładowo:

„Nazywam się Buruś, urodziłem się w piwnicy, ale ciocia mówi, że kiedyś znajdę prawdziwy dom!”
Po czym po urzekającej wypowiedzi Burusia przychodzi czas na treść, która opisze zwierzaka.

„Burek szuka domu od 2 lat. Akceptuje wszystkie zwierzęta i kocha dzieci. Ma dużą potrzebę ruchową i bywa, że chce zjadać śmieci na spacerze.”

Pamiętajmy, aby w treści tworzyć odstępy mniej więcej co 4 wersy. Taki tekst przyjemniej się czyta i nie męczy oka.

Po opisie Burka przychodzi czas na miejscowość w której można poznać zwierzaka, numer telefonu z imieniem osoby kontaktowej, informacje o obowiązującej umowie adopcyjnej itp.

„Burka można poznać na terenie Łodzi, ale możemy dowieźć go też do 50 km poza Łódź. Obowiązuje umowa adopcyjna. Tel. kontaktowy 123123123, Anna.

Podsumowanie

  1. Tworząc post z fotografią myślimy o zasięgu – chcemy, aby był jak największy.
  2. Udostępnienia posta są bardzo ważne.
  3. Dbamy o estetykę zdjęcia – dobra jakość fotografii działa na jej korzyść.
  4. Do zrobienia zdjęcia wybieramy światło dzienne – unikamy wieczornych sesji, zdjęć robionych pod stołem czy w ciemnym korytarzu.
  5. W centrum zdjęcia powinien znajdować się zwierzak, jego głowę staramy umieścić się w centralnym punkcie.
  6. Dobrze, jeśli zwierzak będzie patrzył w obiektyw.
  7. Uroczy element, który wyróżni zdjęcie Twojego podopiecznego od innych jest bardzo mile widziane – kokardka, wstążka, krawacik jaskrawa zabawka dla psa lub kota i wszystkie elementy, które nie stresują zwierzaka sprawdzą się jako przeciągacz uwagi – oczywiście zaraz po jego uroczym spojrzeniu 🙂